ІНФОРМАЦІЯ про роботу комунальної установи "Інклюзивно-ресурсний центр" Мурованокуриловецької селищної ради Вінницької області за 2024 рік
Протягом 2024 року колектив КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Мурованокуриловецької селищної ради працював над реалізацією основних завдань державної політики в галузі освіти і науки, виконанням основних завдань розвитку інклюзивної освіти відповідно до чинного законодавства.
На виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр», Постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» інших нормативних документів комунальна установа створювала оптимальні умови для забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу. КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Мурованокуриловецької селищної ради здійснювала свою діяльність відповідно до Статуту, який відповідає сучасним нормативно- правовим документам, що регламентують діяльність інклюзивних центрів.
Заходи, які проходили протягом 2024 року були спрямовані на розв’язання основних завдань інклюзивно-ресурсного центру, а саме:
- проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
- надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;
- консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;
- забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру:
- у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами;
- у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;
- надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами:
- дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;
- дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;
- дітям, які здобувають освіту в дошкільних та закладах загальної середної освіти, де є брак фахівців, корекційних педагогів;
- визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
- визначення рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
- надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
- ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС “ІРЦ” відповідною формою;
- підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно- ресурсного центру.
- інші функції, що випливають з покладених на ІРЦ завдань.
На початок року були затверджені плани роботи кожного фахівця інклюзивно-ресурсного центру.
Протягом року установа була забезпечена кадрами на 80 %. За штатним розкладом чисельність штатних одиниць становила:
- керівник інклюзивно-ресурного центру – 1
- фахівців інклюзивно-ресурсного центру – 4 ( вакансія 0,75- фахівця-консультанта ІРЦ (вчителя-дефектолога)).
ІРЦ обслуговує всіх дітей, які проживають на території Мурованокуриловецької громади.
За 2024 рік фахівці ІРЦ провели 24 комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дитини(первинних та повторних), з них: 12 дітей з інтелектуальними труднощами, 4 дитини з мовленнєвими труднощами. 3 дитини з сенсорними труднощами, 1 дитина з фізичними труднощами, 2 дітей з навчальними труднощами, 2 дітей з соціоадаптаційними труднощами.
Станом на кінець 2024 року всього на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі перебуває 118 дітей з особливими освітніми потребами (з них: 51 дитина з інтелектуальним порушенням, 26 дітей із затримкою психічного розвитку, 10 дітей з порушенням опорно-рухового апарату, 7 дітей з порушенням слуху, 9 дітей з тяжким порушенням мовлення, 3 дитини з порушенням зору, 10 дітей з розладами аутистичного спектру, 2 дитини з іншими порушеннями), які здобувають освіту в закладах дошкільної освіти, закладах загальної середньої освіти на інклюзивній формі навчання, в спецзакладах, на індивідуальній формі навчання та педагогічному патронажі.
Окрім здійснення оцінки розвитку дітей, в центрі надаються психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої освіти та не отримують відповідної допомоги. Таку допомогу в 2024 році отримували 25 дітей, фахівцями проведено 1624 корекційних занять.
Фахівцем- консультантом ІРЦ (вчителем логопедом) протягом року було проведено 612 корекційно-розвиткових занять з 13 дітьми, за такими корекційними програмами: «Розвиток мовлення», «Розвиток слухового сприймання та формування вимови», «Корекція мовлення». Фахівцем-консультантом ІРЦ (вчителем дефектологом) робота проводилась з 5 дітьми відповідних порушень за такими програмами «Корекція розвитку», «Соціально-побутове орієнтування», «Подорож у життя». Фахівцем-консультантом ІРЦ (практичним психологом) згідно висновків корекційно-розвиткові заняття надавались 12 дітям в кількості 529 занять, за такими програмами: «Корекція розвитку», «Корекція розвитку для дітей з ЗПР», «Ритміка», «Віконечко», «Розквіт».
Фахівцем-консультантом ІРЦ (вчителем реабілітологом) на протязі 2024 р. було проведено 457 корекційно-розвиткових занять з 15 дітьми з ООП за такими програмами «Лікувальна фізкультура», «Програма КРЗ для дітей з порушенням опорно-рухового апарату», «Програма КРЗ для дітей з порушенням мовлення», «Програма КРЗ для дітей з затримкою психічного розвитку».
Пріоритетним напрямом діяльності центру є надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої освіти, щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг таким дітям. Одним із напрямів їх діяльності є консультування батьків та педагогів з питань організації інклюзивного навчання. Упродовж 2024 року таких консультацій надано 95 педагогам та 96 батькам, ВПО-4. Були організовані та проведені семінари, круглі столи, засідання у закладах ЗСО та ЗДО на теми: « Документація асистентів вчителя/ вихователя. Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП» (новопризначені асистенти вчителя/вихователя), семінар-практикум для асистентів «Обмін досвідом. Практичні поради», « Адаптація, модифікація навчальних програм дітей з ООП. Оцінювання дітей з особливими освітніми потребами»(педагоги закладів освіти), « Інклюзивне навчання в закладах дошкільної освіти» (директори, методисти закладів ЗДО), «Адаптація/Модифікація навчальних програм. Оцінювання та ІПР», «Алгоритм дії при організації інклюзивного навчання. Адаптація модифікація навчальних програм. Співпраця вчителя та асистента вчителя. Індивідуальна програма розвитку. Рівні підтримки», «Домашній розвиток дитини під час гри» (батьки), круглий стіл « Навчальна траєкторія дитини з ООП» (педагоги, батьки).
Протягом 2024 року закладах освіти громади фахівці ІРЦ приймали участь у засіданнях команд супроводу з метою визначення динаміки розвитку дитини з ООП, визначення стану реалізації завдань ІПР, встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, створення інклюзивного середовища тощо. Фахівці-консультанти ІРЦ брали участь у засіданнях команд супроводу, які організовувалися тричі протягом навчального року, таких засідань команд супроводу було 119 - це дало змогу покращити роботу над створенням індивідуальної програми розвитку. За результатами роботи підготовлені рекомендації щодо корекційної роботи, усунення негативних факторів, планується подальша робота колективу з питань формування компетентісно-орієнтованого підходу в процесі інклюзивного навчання. Питання організації інклюзивного навчання розглядалися на нарадах директорів закладів освіти.
У 2024 році організовано інклюзивне навчання для 49 дітей (6 дітей в ЗДО, 43 дитини в ЗЗСО): в ліцеї №2 смт Муровані Курилівці (7 учнів), ліцеї с. Вищеольчедаїв (9 учнів), ліцеї с. Рівне (4 учнів), гімназія с. Михайлівці (1 учень), ліцеї с. Обухів (5 учні), ЗЗСО «Ліцей №1 смт Муровані Курилівці» (12 учнів), гімназія с. Наддністрянське (3 учні), гімназія с. Галайківці (2 учні), гімназія с. Степанки (1 учень), ЗДО с. Вищеольчедаїв (2 вихованці, з них 1 дитина – внутрішньо-переміщена особа), ЗДО с. Конищів (1 вихованець), ЗДО №1 с-ще Муровані Курилівці (1 вихованець), ЗДО №2 с-ще Муровані Курилівці (2 вихованці).
З метою включення дитини в соціальну активність, набуття соціально- побутових навичок, етап соціалізації, фізичного та психологічного розвантаження на базі ІРЦ було створені куточки розвитку сенсорного сприйняття, фізичної реабілітації та інші. Усе обладнання якої розділене на наступні зони:
- зона групової роботи та зустрічей, де діти набувають комунікативних навичок, вчаться слухати один одного та висловлювати свої думки й почуття;
- зона фізичного розвантаження потрібна для зміни діяльності, адже нерідко діти мають знижену здатність до концентрації уваги, тому дуже корисно часто переключатися на активні вправи;
- зона індивідуальної роботи, де дитина набуває освітніх навичок та проводяться корекційно-розвиткові заняття;
- зона психологічного розвантаження, де відбувається сенсорна інтеграція та релаксаційні процеси та зона відпочинку.
Усі фахівці інклюзивно-ресурсного центру володіють навичками роботи з комп’ютерною технікою, формують висновки про комплексну оцінку розвитку особи в автоматизованій системі АС ІРЦ Україна, активно впроваджують ІКТ під час корекційно-розвиткових занять.
Звичайно, потрібно зазначити й те, що в процесі впровадження інклюзивної освіти, фахівцям ІРЦ необхідно вирішити ряд проблемних питань, а саме:
- удосконалити співпрацю фахівців які надають психолого-педагогічні корекційні послуги в закладах освіти між фахівцями ІРЦ;
- здійснювати індивідуальний супровід сімей з дітьми з ООП, а також відстоювання інтересів при забезпеченні їхніх прав на рівний доступ до якісних освітніх послуг;
- надавати додаткову підтримку в корекційно-розвитковому процесі дітям з особливими освітніми потребами за місцем проживання;
- працювати над підвищенням фахового рівня спеціалістів ІРЦ;
- співпрацювати з освітніми закладами щодо надання методичних рекомендацій в організації роботи з дітьми з ООП.
Отже, наші плани на майбутнє – добру та корисну справу, яку ми розпочали, важливо продовжувати, удосконалювати та поглиблювати. Для нас дуже важливо не лише утримати, але й збільшувати темп роботи й продовжувати діяльність ІРЦ.
Валентина Скринецька,
в.о. директора КУ "Інклюзивно-
ресурсний центр Мурованокуриловецької
селищної ради Вінницької області"