МУРОВАНОКУРИЛОВЕЦЬКА СЕЛИЩНА РАДА
Вінницька область, Могилів-Подільський район

Проблеми розподілу податку на доходи фізичних осіб (ПДФО)

Дата: 15.09.2023 10:15
Кількість переглядів: 60

Фото без опису

На засіданні Правління ВАГ 7 вересня 2023 року у ході розгляду питання щодо пріоритетів асоціації поновилася розпочата раніше дискусія щодо пропорцій та принципів розподілу податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). 

Вказаний податок є найбільш вагомим в структурі доходів місцевого самоврядування, а тому рішення державної влади щодо нього суттєво впливають на наповнюваність, прогнозованість та стабільність місцевих бюджетів. Саме тому ініціатива Мінфіну щодо перерахування у 2024 році до державного бюджету ПДФО з військовослужбовців викликає серйозне занепокоєння у громадах.

Причиною таких намірів Уряду є надто великі диспропорції між доходами бюджетів різних громад – це зумовлено тим, що ПДФО з військовослужбовців йде до бюджетів тих громад, де зареєстровані чи дислокуються військові частини. Непрогнозовано великі податкові надходження почасти спонукають ОМС таких громад до витрачання коштів на потреби, які з точки зору політиків та урядовців національного рівня не виглядають пріоритетними у часи війни. Окрім того, нерідко мають місце фактично торги щодо того, яка частка надходжень буде спрямовуватися ОМС на допомогу військовим – це призводить до не надто здорової конкуренції між громадами. 

Після ґрунтовної дискусії Правління абсолютною більшістю голосів сформувало узгоджену позицію ВАГ щодо:

  • незмінності пропорції зарахування ПДФО: 64 % ПДФО (у т.ч. з виплат військовим) має залишатися в бюджетах територіальних громад
  • зміни принципу зарахування ПДФО: ПДФО (у т.ч. з виплат військовим) має зараховуватися до місцевих бюджетів за місцем проживання/реєстрації платників – фізичних осіб. 

Учасники дискусії згадали про проблеми чинного законодавства щодо визначення місця проживання особи та системи реєстрації, що її ми отримали “у спадщину” з радянських часів. Однак це, на думку більшості, не має бути завадою на шляху запровадження більш справедливої системи розподілу ПДФО. При визначенні місця сплати ПДФО для фізичних осіб, які постійно проживають у громаді, можна брати офіційне місце їх реєстрації. А щодо внутрішньо переміщених осіб, то їм можна дозволити декларувати своє місце проживання (це буде важливо також у контексті участі ВПО у місцевих виборах), а якщо особа його не декларує – також брати офіційне місце реєстрації. Або ж навіть поширити декларативний принцип на всіх громадян, як це є у багатьох європейських країнах.

Позиція ВАГ ґрунтується на тому, що такий принцип зарахування ПДФО є найбільш справедливим, оскільки дозволить ліквідувати значні диспропорції між бюджетами громад, а отже – зняти напругу у відносин між громадами та нівелювати аргументи Мінфіну, якими він обґрунтовує свою ініціативу щодо забирання усього ПДФО з військових (і не лише з військових!) до державного бюджету. Це дозволить громадам також підвищити прогнозованість бюджетних надходжень та ефективність витрачання бюджетних коштів. 

Саме таку позицію ВАГ тепер буде відстоювати у ході консультацій з Урядом та з Верховною Радою як в рамках бюджетного процесу, так і у перспективі – у дискусіях щодо податкової політики держави. 

Відповідні звернення ВАГ з обґрунтуванням позиції асоціації щодо ПДФО надіслані на зазначені органи державної влади. 

Довідково: 

Насправді проблема ПДФО є більш глобальною – її причина полягає в незавершеності фіскальної реформи, яку було здійснено в 2014 році. Позитивно на бюджети ОМС вплинув перехід до стимулюючої системи вирівнювання за доходами від системи вирівнювання за видатками, яка ніяк не стимулювала ОМС нарощувати доходи. Однак це мало і негативні наслідки: зараз індекси податкоспроможності громад до вирівнювання відрізняються в десятки разів, а після вирівнювання – у понад три рази. Це загалом не відповідає концепції згуртованості та солідарності, яка зараз домінує в країнах ЄС, де такі диспропорції між місцевими бюджетами після вирівнювання не перевищують 50%. Слід також відмітити недосконалість чинної формули вирівнювання, невідповідність джерел доходів, які включаються у формулу вирівнювання, неповноту включення всіх адміністративно-територіальних одиниць у систему вирівнювання.

Найголовнішою причиною таких дисбалансів є зарахування ПДФО за місцем реєстрації суб’єктів підприємницької діяльності чи їхніх територіальних підрозділів. Окрім великих диспропорцій, така система створює також корупційні ризики, які особливо загострилися нині через появу значних сум ПДФО з військових.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних