Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг
Застосування РРО та/або ПРРО фізичними особами-підприємцями, в тому числі платниками Єдиного податку ІІ-ІV групи, з 01 січня 2022 року
Відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР фізичні особи-підприємці, в тому числі платники Єдиного податку ІІ-ІV групи, з 01.01.2022 зобов’язані застосовувати РРО/ПРРО у випадку здійснення «розрахункових операцій».
Платники І групи Єдиного податку з 01.01.2022 не зобов’язані реєструвати та застосовувати РРО/ПРРО. Уряд України та органи виконавчої влади не планують запровадження РРО/ПРРО для платників І групи Єдиного податку з 01.01.2022 року. Ведення обліку товарних запасів або якогось іншого додаткового обліку з 01.01.2022 року для платників Єдиного податку І групи не передбачається.
Застосування РРО/ПРРО залишається не обов’язковим для ФОПів — платників єдиного податку :
- першої групи;
- другої — четвертої груп, яким дозволено замість РРО/ПРРО використовувати розрахункові книжки та книги обліку обліку розрахункових операцій (РК та КОРО).
Водночас при продажу товарів (крім підакцизних) на території села ФОПам дозволено не використовувати РРО/ПРРО за умови використання РК та КОРО якщо:
- річний обсяг розрахункових операцій не перевищує 167 мінімальних заробітних плат (1 млн. 85 тис.грн.);
- така торгівля не здійснюється в одному торговельному об“єкті, де також продаються підакцизні товари;
- такими ФОПами не здійснюється дистанційна торгівля, в т.ч. через мережу Інтернет;
- сільськими радами та радами об’єднаних територіальних громад не прийнято рішення про обов’язкове застосування РРО /ПРРО на території відповідних рад.
Законодавством не встановлено обмежень щодо використання суб’єктом господарювання наряду з класичним РРО програмного РРО. Тобто, суб’єкт господарювання самостійно, виходячи з власних потреб, обирає вид РРО (програмний та/або класичний), засобами якого здійснюється реєстрація розрахункових операцій відповідно до вимог Закону України від 06.07.1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами.
Класичний РРО - пристрій, або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів. До класичних РРО відносяться: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп’ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо.
Програмний РРО – це програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.
У разі, якщо суб’єкт господарювання приймає рішення використовувати програмний РРО замість класичного РРО, реєстрацію класичного РРО необхідно скасувати.
Переваги програмних РРО наступні:
-вільний вибір для суб’єкта господарювання
-відсутність посередників (еквайєра, ЦСО)
-відсутність експертизи для комерційних ПРРО
-пристосовність для будь-якого пристрою, що підтримує операційну систему Windows, Android
-онлайн реєстрація в контролюючому органі
-виключно електронний документообіг
-безкоштовність (програмне рішення ДПС).
На вебпорталі ДПС України створено банер «Програмні РРО» (https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/), який містить актуальну інформацію, пов’язану з ПРРО, включаючи нормативно-правові акти, відеоуроки щодо процедури реєстрації ПРРО, отримання електронних ключів у кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ДПС, інструкції щодо заповнення та подання форм, інформаційні повідомлення щодо оновлення версій безкоштовних програмних рішень, контакти відповідальних осіб ДПС, які надають роз’яснення, пов’язані з роботою ПРРО.
Обов’язок вести облік товарних запасів, відповідно до Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників Єдиного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 №496, поширюється на платників податків, фізичних осіб-підприємців, які здійснюють:
діяльність на загальній системі оподаткування;
діяльність з використанням ІІІ групи Єдиного податку та зареєстровані платниками ПДВ;
Також, серед платників ІІ-ІV групи Єдиного податку, Порядок № 496 поширює свою дію на тих, які здійснюють:
реалізацію технічно-складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення;
реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Переваги у застосуванні РРО та/або ПРРО при веденні господарської діяльності: робота СПД у легальному полі, автоматизація процесу підрахунку доходів, автоматизований контроль за асортиментом товарів, забезпечення контролю за діяльності працівників.
Начальник Мурованокуриловецької ДПІ Олег Ліщина